(Uppdaterad i april 2024)
Nycklar o låsbrickor – ”blippar”
Vårt låssystem kräver att Du beställer kopior på nycklar, låscylinder och blippar via föreningen. Föreningen fakturerar Dig därefter för kostnaden för blipp och nyckeltillverkning/låscylinder.
Inpassage i porten
Håll blippen mot den lilla blå lysdioden nere till höger på nummertavlan. När ”Dörren upplåst” tänts är det bara att gå in. Vissa dörrar öppnas då automatiskt.
Utpassage i porten
Använd den vita (el långa gråa) öppna-knappen vid dörren. Även om vredet fungerar, rekommenderar vi Dig att alltid använda knappen. Vissa dörrar har automatisk öppnare.
Besökare
- Bläddra genom systemet med upp och nedpil tills du ser namnet på den du skall besöka. Du kan också direkt skriva numret på porttelefonen. Ring inte upp personen med din egen telefon för då kan denne inte fjärröppna dörren, det går bara genom porttelefonen.
- Tryck på telefonluren för att ringa upp, porttelefonen har högtalare och mikrofon för kommunikation.
- Hyresgästen trycker 5 på mobilen för att låsa upp ytterdörren.
Tänk på att aldrig släppa in någon Du inte känner.
Övrig information
- Tips! Ring Dig själv från porttelefonen och registrera numret, då vet du varför det ringer och kan tysta det numret på natten. Det kan vara klokt att skriva ”5 för att öppna” eller liknande som namn också.
- Räddningstjänsten måste kunna bli insläppt på något sätt.
- Om Du inte kan vara hemma vid ett inbokat servicebesök ska du ställa ditt lås i ”Serviceläget” (du tar ur nyckeln i ”klockan 10”-läge). Detta gäller de lägenhetsdörrar som har ett ASSA C10-lås. Serviceläget ger styrelsen möjlighet att öppna låset med fastighetens servicenyckel. Då du sedan kommer hem öppnar du dörren med lägenhetsnyckeln på vanligt sätt, d v s tar ut nyckeln i ”klockan 12”-läge. HÄR hittar du låsinstruktion och -foto.
- Meddela styrelsen om namn/telefonnummer eller våning behöver ändras på något sätt. Man kan ha flera namn och telefonnummer inlagda per lägenhet.
- Låser du dig ute måste Du själv anlita och bekosta en låssmed som hjälper dig.
- Bortkommen blipp skall omedelbart meddelas styrelsen, då ska de kvarvarande blipparnas nummer också uppges, så vi vet vilken blipp som skall spärras.
- En ny blipp debiteras med f n 200 SEK/st.